Page 15 of 31 [ 482 posts ]  Go to page Previous  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 31  Next

Scientist
Veteran
Veteran

12 Nov 2009, 5:51 pm

Hoi taalgenoten!

Ik ben nieuw op WP en had gezien dat hier een clubje Nederlandstaligen zit, dus wilde ik hier ook even laten zien dat ik nu ook op WP zit.
Als je meer over mij wil weten, ga dan naar Getting to know each other (forum 11): "New user Scientist introduces herself"

Interests: science, experimental psychology, psychophysics, music (listening and playing (guitar)) and visual arts

Don't focus on your weaknesses, focus on your strengths

Meta
Toucan
Toucan

22 Nov 2009, 8:26 pm

Ik kreeg net vorige week een diagnose HFA.

Kan iemand hier het volgende uitleggen:

Quote:
DSM-IV TR Classificatie:

As I-1 : 299.00 - Autustusche stoornis - Hoofd
As I-2 : 314.00 - ADD
As II-1 : V71.09 - Geen diagnose of aandoening op As II
As III-1 : Voetproblemen
As IV-1 : 20 Problemen gebonden aan de sociale omgeving
As IV-2 : 30 Studie/Scholingsproblemen
As IV-3 : 40 Werkproblemen
GAF-Score huidige: 50
Voorgaand: 50

Daniella
Deinonychus
Deinonychus

24 Nov 2009, 11:03 am

Sorry, maar ik kan je niet helpen. Als je een diagnose hebt gekregen, krijg je daar dan geen uitleg bij? Ik krijg de uitslag op donderdag, en weet heel zeker dat ik daar uitleg bij krijg...

Scientist
Veteran
Veteran

24 Nov 2009, 12:05 pm

Meta wrote:
Ik kreeg net vorige week een diagnose HFA.

Kan iemand hier het volgende uitleggen:

Quote:
DSM-IV TR Classificatie:

@ Meta:
Dit is jouw classificatie volgens de DSM IV TR (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4e editie, tekst revisie), dat is de handleiding die gebruikt wordt om diagnoses te stellen voor psychische stoornissen:
Quote:
betekent dat je Autisme hebt
Quote:
betekent dat je Attention Deficit Hyperactivity Disorder (AD(H)D); Predominantly Inattentive Type hebt
Quote:
betekent dat je geen persoonlijkheidsstoornis hebt en dat je niet zwakzinnig bent; het feit dat je dat je niet zwakzinnig bent in combinatie met het feit dat je Autisme hebt, betekent dat je HoogFunctionerend Autisme (HFA) hebt
Quote:
betekent dat je wat betreft lichamelijke ziektes en condities voetproblemen hebt
Quote:
betekent dat je problemen hebt met betrekking tot de sociale omgeving
Quote:
betekent dat je problemen hebt met betrekking tot je studie en opleiding / school
Quote:
betekent dat je problemen hebt met betrekking tot je werk
Quote:
de GAF-Score is een maat waarmee het psychisch, sociaal en beroepsmatig functioneren van een persoon wordt aangeduid in de vorm van een score tussen 0 en 100. De term is een afkorting van Global Assessment of Functioning. "Normale" mensen, met gewone 'alledaagse' problemen, scoren in de buurt van de 100. Mensen met psychische en/of sociale problemen scoren lager.
Een GAF-Score van 41-50 (bij jou staat 50, nu en bij vorige scoring) betekent dat je ernstige symptomen OF ernstige beperkingen in sociaal functioneren, op het werk of op school hebt

Ik hoop dat ik het zo voor jou voldoende heb uitgelegd.

Daniella wrote:
Ik krijg de uitslag op donderdag, en weet heel zeker dat ik daar uitleg bij krijg...
@ Daniella:
Succes met je uitslag!

Interests: science, experimental psychology, psychophysics, music (listening and playing (guitar)) and visual arts

Meta
Toucan
Toucan

24 Nov 2009, 2:03 pm

Bedankt voor de uitleg.

Er was 4 paginas tekst bij die prma te lezen waren en in essentie hetzelfde beschreef in normal nederlands. Aan het eind stond deze techische casificatie zonder verdere verklaring van de begrippen/termen. Ik was nieuwsgierig wat het betekende; in het jargon kan men dus ongeveer vierkantjes tekst samenvatten tot een vrij korte opsomming.

Ik neem aan dat die GAF score slechts een moment opname is?

Scientist
Veteran
Veteran

24 Nov 2009, 3:59 pm

Meta wrote:
Bedankt voor de uitleg.
Graag gedaan.
Meta wrote:
Er was 4 paginas tekst bij die prma te lezen waren en in essentie hetzelfde beschreef in normal nederlands. Aan het eind stond deze techische casificatie zonder verdere verklaring van de begrippen/termen. Ik was nieuwsgierig wat het betekende; in het jargon kan men dus ongeveer vierkantjes tekst samenvatten tot een vrij korte opsomming.
Maar heeft je hulpverlener of degene die je diagnose gesteld heeft dan niet aan jou in een gesprek alles uitgelegd over de diagnose? Bij mij hebben ze dat wel gedaan, ik heb geen rapport op papier gehad.
Meta wrote:
Wat betreft die GAF-Score:
Ik had het er toevallig pas met mijn hoofdbehandelaar (psycholoog) over. Niet iedereen die werkt en redelijk functioneert scoort 100. Mijn hoofdbehandelaar zei tegen mij dat ik een GAF-Score van 60 zou hebben, omdat ik nu niet werk, maar nog een therapieprogramma volg, maar het gaat wel heel goed en veel beter dan een tijd geleden (mijn stemming is goed en ik ben steeds zelfstandiger).
Als jij een GAF-Score van 50 hebt, is dat niet een momentopname in de zin dat het alleen maar voor dat moment en die dag geldt, maar het hoeft ook niet een statisch gegeven te zijn, het kan dat je GAF-Score in de loop van de tijd hoger wordt, als je steeds beter zou kunnen gaan functioneren.

Meta
Toucan
Toucan

24 Nov 2009, 5:37 pm

Scientist wrote:
Meta wrote:
Bedankt voor de uitleg.
Graag gedaan.
Meta wrote:
Maar heeft je hulpverlener of degene die je diagnose gesteld heeft dan niet aan jou in een gesprek alles uitgelegd over de diagnose? Bij mij hebben ze dat wel gedaan, ik heb geen rapport op papier gehad.
Dat gesprek volgt waarschijnlijk nog. Maar de diagnose had een beetje haast wegens wat administrative, financiele problemen; voor een rechtszaak en zo is het wel zo prettig als dingen op papier staan.

Scientist wrote:
Meta wrote:
Wat betreft die GAF-Score: Ik had het er toevallig pas met mijn hoofdbehandelaar (psycholoog) over. Niet iedereen die werkt en redelijk functioneert scoort 100. Mijn hoofdbehandelaar zei tegen mij dat ik een GAF-Score van 60 zou hebben, omdat ik nu niet werk, maar nog een therapieprogramma volg, maar het gaat wel heel goed en veel beter dan een tijd geleden (mijn stemming is goed en ik ben steeds zelfstandiger). Als jij een GAF-Score van 50 hebt, is dat niet een momentopname in de zin dat het alleen maar voor dat moment en die dag geldt, maar het hoeft ook niet een statisch gegeven te zijn, het kan dat je GAF-Score in de loop van de tijd hoger wordt, als je steeds beter zou kunnen gaan functioneren.
Ik heb 30 jaar prima kunnen functioneren zonder dat mijn HFA iemand was opgevallen.

Zelfs psychologen en hulpverleners hebben er vroeger geen seconde aan gedacht. Zelf heb ik het wel voorgesteld maar het werd snel weggewuift. Dan stelden ze vragen als "hoeveel vrienden heb je?" Zonder te begrijpen dat ik iedereen die ik regelmatig aansprak daartoe rekende. Wist ik veel wat vriendschap voor anderen betekende?

Natuurlijk ben je altijd een beetje vreemd, naief, buitenstaander, tegelijk heel intelligent maar ook regelmatig heel dom, verstrooid, etc. Maar in de context van het onderwijssysteem (tot aan de universiteit) ben je vrij normaal. Pas als je een paar jaar geleden op de universiteit in de problemen kwam (waarschijnlijk omdat er een langdurige verbouwing was, mijn problemen met mijn voeten een mobilitieitsprobleem werden en mijn sociaal vangnet wegviel is het berg afwaarts gegaan. Door de overbelasting apathisch en vrijwel geheel passief. Dan duurt het maar even en je zit echt in de problemen. Daarover heen volgede de recessie... al mijn klanten falliet; nieuwe klanten niet te vinden...

Ik kan ook niet zeggen ik kan dit wel en dat niet. Het zijn kleine dingen van een heleboel taken die ik net niet kan doen. Het is net alsof ik een stukje instict mis dat andere mensen wel hebben. Ik heb zoals gezegd dit nog maar heel recent ontdekt en ben nog bezig met assimilatie ervan. Vandaar ook dit forum...

Scientist
Veteran
Veteran

24 Nov 2009, 6:08 pm

Meta wrote:
Scientist wrote:
Dat gesprek volgt waarschijnlijk nog. Maar de diagnose had een beetje haast wegens wat administrative, financiele problemen; voor een rechtszaak en zo is het wel zo prettig als dingen op papier staan.
Oh, oke, ik begrijp het.
Meta wrote:
Ik heb 30 jaar prima kunnen functioneren zonder dat mijn HFA iemand was opgevallen.

Zelfs psychologen en hulpverleners hebben er vroeger geen seconde aan gedacht. Zelf heb ik het wel voorgesteld maar het werd snel weggewuift. Dan stelden ze vragen als "hoeveel vrienden heb je?" Zonder te begrijpen dat ik iedereen die ik regelmatig aansprak daartoe rekende. Wist ik veel wat vriendschap voor anderen betekende?

Natuurlijk ben je altijd een beetje vreemd, naief, buitenstaander, tegelijk heel intelligent maar ook regelmatig heel dom, verstrooid, etc. Maar in de context van het onderwijssysteem (tot aan de universiteit) ben je vrij normaal. Pas als je een paar jaar geleden op de universiteit in de problemen kwam (waarschijnlijk omdat er een langdurige verbouwing was, mijn problemen met mijn voeten een mobilitieitsprobleem werden en mijn sociaal vangnet wegviel is het berg afwaarts gegaan. Door de overbelasting apathisch en vrijwel geheel passief. Dan duurt het maar even en je zit echt in de problemen. Daarover heen volgede de recessie... al mijn klanten falliet; nieuwe klanten niet te vinden...

Ik kan ook niet zeggen ik kan dit wel en dat niet. Het zijn kleine dingen van een heleboel taken die ik net niet kan doen. Het is net alsof ik een stukje instict mis dat andere mensen wel hebben. Ik heb zoals gezegd dit nog maar heel recent ontdekt en ben nog bezig met assimilatie ervan. Vandaar ook dit forum...
Oke, bij mij is ook vorig jaar pas ontdekt, toen ik 32 was, dat ik een Autisme Spectrum Stoornis heb, en vorige maand is de diagnose Syndroom van Asperger gesteld. Dit was ontdekt doordat ik een psychose en depressie heb gekregen door teveel stress. Daarvoor heb ik ook altijd goed gefunctioneerd. Maar ik denk dat het wel goed is om de diagnose te hebben, dan kun je er rekening mee houden en het kan je helpen in bepaalde situaties.

Goed dat je WrongPlanet gevonden hebt. Ik zit ook nog op een Nederlands netwerk / forum: AutSider.net, ik weet niet of je dat ook kent?

Sterkte!

Linnx
Butterfly
Butterfly

04 Dec 2009, 4:12 am

Ellow^^ :D ,

Nou wat een verrassing dat hier ook Nederlanders zitten :o :o , even voorstellen xd
Ik ben Linn ook wel Linda genoemd, ik ben 16 jaar oud ik word 17, 11 januari ^^ :D en daar ben ik blij om want 16 is gewoon een saaie leeftijd xd

& ik heb PDD-NOS & HMS (=is een erfelijke afwijking van het bindweefsel van de gewrichtsbanden en pezen.) Dat was alles wel een beetje xd

& ik snap echt helemaal niet waar jullie over praten xd :roll: vertaling graag ^^

Scientist
Veteran
Veteran

04 Dec 2009, 4:16 am

Hoi Linn, welkom, en veel plezier op Wrong Planet!

Linnx wrote:
ik snap echt helemaal niet waar jullie over praten xd :roll: vertaling graag ^^
Bedoel je Meta en ik in de voorgaande posts?
Dat ging over Meta's diagnose en het rapport daarvan.

Last edited by Scientist on 04 Dec 2009, 10:03 am, edited 1 time in total.

Meta
Toucan
Toucan

04 Dec 2009, 6:18 am

Scientist wrote:
Oke, bij mij is ook vorig jaar pas ontdekt, toen ik 32 was, dat ik een Autisme Spectrum Stoornis heb, en vorige maand is de diagnose Syndroom van Asperger gesteld. Dit was ontdekt doordat ik een psychose en depressie heb gekregen door teveel stress.
Ik denk dat dit voor de meeste mensen de oorzaak is waardoor men uiteindelijk een diagnose zoekt/krijgt; Vooral bij degenen die het pas later ontdekken.
Scientist wrote:
Daarvoor heb ik ook altijd goed gefunctioneerd.
Raar is dat he? Want eigenlijk was je toen ook anders dan anderen, maar je wist jezelf staande te houden. We hebben eigenlijk nooit "goed gefunctioneerd", maar tot dan toe was onze manier functioneren geen probleem, mogelijk zelfs een aanwinst. Meestal als het misgaat zijn het niet wij die veranderend zijn maar onze omstandigheden.
Scientist wrote:
Maar ik denk dat het wel goed is om de diagnose te hebben, dan kun je er rekening mee houden en het kan je helpen in bepaalde situaties.
Je kunt situaties herkennen die belastend zullen zijn, je er op voorbereiden als dat mogelijk is, achteraf tijd in plannen om te herstellen of als het echt niet gaat het afzeggen.
Scientist wrote:
Goed dat je WrongPlanet gevonden hebt. Ik zit ook nog op een Nederlands netwerk / forum: AutSider.net, ik weet niet of je dat ook kent?
Ik zal eens kijken.
Scientist wrote:
Sterkte!
Jij ook.

Scientist
Veteran
Veteran

04 Dec 2009, 10:07 am

Meta wrote:
Scientist wrote:
Daarvoor heb ik ook altijd goed gefunctioneerd.
Raar is dat he? Want eigenlijk was je toen ook anders dan anderen, maar je wist jezelf staande te houden. We hebben eigenlijk nooit "goed gefunctioneerd" ...
Ligt eraan hoe je "goed gefunctioneerd" definieert ;)
Meta wrote:
Scientist wrote:
Sterkte!
Jij ook.
Dankjewel!

Linnx
Butterfly
Butterfly

09 Dec 2009, 4:27 am

ik snap het nog steeds niet :o :o maar ja xd dankuh!

angelicgoddess
Snowy Owl
Snowy Owl

09 Dec 2009, 5:53 am

Ik ben ook Nederlandse, maar kende het autsider forum niet. Ik ben te vinden op www.addonle.nl/forum ook gezellig daar! Grappig om hier een NL draadje te zien zeg haha.

Linnx
Butterfly
Butterfly

09 Dec 2009, 6:32 am

ik kom daar nooits xd maar zal wel eens kijken :D

Linnx
Butterfly
Butterfly

09 Dec 2009, 6:44 am

de website doet het niet 8O