"Het IQ van Goudvis"
Een gezegde waarmee een negatieve lading word gegeven, maar dat gezegde is tamelijk relatief als ik wat dieper ga graven.
Hoe hoog is dat IQ van een goudvis eigenlijk ❔ In de volksmond word het riedeltje van het IQ van een goudvis gebruikt, maar hoe hoog dat is weet ik niet. Lijkt me ook moeilijk meetbaar, bij homosapiens is het al moeilijk, en de uitkomsten relatief.
Vast staat in ieders geval wel dat een goudvis beter kan zwemmen dan het gespartel van mezelf. Evolutie is blind, je kunt op voorhand niet weten hoe de dingen op termijn er uit gaan zien. Niet korte termijn is het al moeilijk, maar op de middel lange of langer termijn is het helemaal natte vingerwerk. En dan bedoel ik in dit verband hoe de planeet aarde an sich zal gaan evolueren. De planeet aarde word wel eens de blauwe planeet genoemd. Ik weet niet precies het percentage, maar ik geloof dat de planeet iets van 60% van het oppervlak met water is bedekt. Voorspellen is moeilijk, vooral als het over de toekomst gaat, maar de eventuele mogelijk dat de blauwe planeet ooit 100% bedekt is met water lijkt me niet helemaal uitgesloten. Hoe groot de afstand tussen bodem en wateroppervlak is bij een eventuele waterplaneet weet ik niet. Maar dat het voor kieuwen beter op uit te houden is dan voor longen lijkt me logisch. Ook goudvissen hebben geen glazen bol waarmee ze een half miljoen jaar in de toekomst kunnen kijken, net als homosapiens hebben ze ook geen vrije wil.
Maar mocht het ooit zover komen dan hebben goudvissen een beter kans om te overleven dan dat mensen kunnen overleven, om 24 uur per dag te gaan watertrappelen lijkt me niet haalbaar. De grote meester Charles Darwin, die over 9 dagen 213 kaarsjes uit mag blazen heeft het ons verteld, met de legendarische woorden dat het niet de meest krachtige of meest intelligente zijn die zullen overleven, maar de soorten de het meest aangepast zijn aan verandering. Amen.
In dit kader is een amoebe misschien wel het meest weerbare diertje om evolutionaire stormen te doorstaan.