bdhkhsfgk wrote:
AnnePande wrote:
norwegianman1972 wrote:
Det er forholdsvis liberale rettskrivningsregler i moderne bokmål. Man kan bruke former som ligger nært opp til dansk eller former som ligger nokså nært nynorsk. F.eks. kan svake verb i preteritum og perfektum få enten endelsene -et eller endelsene -a. F.eks. verbet å kaste:
Å kaste - kaster -kastet - har kastet
ELLER
Å kaste -kaster -kasta - har kasta
Sistnevnte former i preteritum og perfektum har så vidt jeg har forstått utvikla/utviklet (sic!) seg fra kastade - har kastad (slik det vel fortsatt er i svensk skriftspråk). De førstnevnte er nok innflytelse fra dansk og nedertysk. Formene som ender på -a er de mest utbredte i talespråket. Formene som ender på -et finner man primært i Bergen og i sosiolekter med opprinnelse i talt dansk, som man finner på vestkanten i Oslo.
OK, interessant nok.
Fx sangeren og sangskriveren Fattern kan også bruge femininumsformer som "ei ku" eller "ei dyne", selv om han synger / skriver på bokmål ellers.
Jeg liker Fattern, spesielt "Ole Brumm er homo", jeg ble litt forelska
Haha, det er nok en af de få af hans sange, jeg ikke kender eller har hørt (dvs. blandt dem, man kan finde på Youtube).
Jeg kan godt lide hans sange, ved ikke hvor han får inspirationen fra til alle de dybt mærkelige tekster han laver
og så har han en eller anden ting med "bæsj", som han får puttet ind i de mærkeligste sammenhænge...
fx. "Alltid må folk bæsje når de prøver å drepe meg"
eller: "Jens bæsjer i vaskemaskinen".
Andre gode er "Stilongs" (den sætter sig bare sådan fast inde i hovedet), Badekaret til Pelle, Kommando-Kalle, Trond Pølse, Megablaster mv.
(han er bare nogen gange lidt for ond mod den stakkels Steinar...)
Kan du forresten forklare mig, hvad de der stilongs nøjagtigt er? En eller anden slags benklæder, der ikke er bukser, tydeligvis...
(PS måske er Fattern lidt aspie? Han har sig da i hvert fald sandsynligvis op til flere "obsessions", såsom stilongs, Pepsi (i Pepsi Power), bæsj (!) mm.)