"Ik denk dus ik besta"
Een bekent citaat van René Descartes. Als ik dit citaat probeer te ontleden ontkom ik er niet aan om eerst de definities van "ik" "denk" en "besta" helder te hebben. Wat is ik, wat is denken, en nog moeilijker wat is bestaan?
Afgelopen nacht heb ik geslapen, tijdens dat slapen was ik me niet bewust van mijn bestaan, ook het denken was uitgeschakeld, of stond op een heel laag waakvlammetje. Ik was me niet bewust van mijn bestaan, maar toch bestond ik op een of andere manier, althans, toen ik wakker werd kwam er weer iets van "Héé, ik besta". Ik kan ook stellen dat ik afgelopen nacht niet bestond omdat ik niet dacht. Als een elektronische computer uit staat bevat die harde schijf in combinatie met de processor dan informatie? Ja & Nee. Die computer zonder stroom bevat informatie zoals ik tijdens afgelopen nacht bestond, wel met het verschil dat de informatie in mijn hoofd tot leven werd gewekt door mijn bewustzijn, en de elektronische computer zijn informatie tot leven word gewekt door elektriciteit. Het grappige is dat die computer en mijn bewustzijn nu met elkaar in interactie zijn.
Er zijn mensen (daar val ik soms ook onder) die eerst doen en dan pas gaan denken over wat ze gedaan hebben.
Bestonden die mensen op het moment dat ze eerst iets deden, en daarna pas gingen denken over wat ze gedaan hebben.
Met het citaat van René Descartes in gedachte bestonden die mensen op dat moment niet. Vreemd, want net als in mijn slaap is toch hartslag/ademhaling/doorbloeding.
Kan iets niet bestaan en tegelijkertijd ook weer wel bestaan?
Naar mijn mening kan dat. Dat zaadje waar 'ik' door ben ontstaan was een halve eeuw geleden in fel gevecht met vele andere zaadcellen. Die zaadcellen die verloren hebben bestaan nu niet, maar ze bestaan in zekere zin wel middels mijn bestaan. Als ik destijds niet op leven en dood aan het strijden was dan had ik dit nu niet kunnen tikken, als ik destijds het enige zaadje was dan had ie misschien wel gedacht van waarom zou ik me druk maken om in dit mengsel te gaan zwemmen, bekijk het maar.
De quote van Descartes zou ik kunnen verbasteren naar "Ik denk dat ik besta", maar pin me er niet op vast, dat zou alleen maar De Vrijheid Van Mijn Bestaan aantasten
Althans, dat denk ik